Facebook Messenger jatkaa voittokulkuaan

Monilla on noussut kysymyksiä koskien Facebook Messengerin toimintaa, mutta nyt se on todella löytänyt paikkansa käyttäjien sydämessä. Sovelluksena se mahdollistaa käyttäjien pääsyn viestintäohjelmaan ilman, että sosiaaliseen verkostoon olisi lainkaan välttämätöntä yhdistyä. Tämä tekee muiden kanssa viestimisestä mobiililaitteen välityksellä monin verroin vaivattomampaa.

Facebook Messengerin hurja suosio ei vieläkään näytä laantumisen merkkejä. Viime kesänä Facebook julkaisi tiedon, jossa kerrottiin Messengerin käyttäjiä olevan jo huikeat 1 miljardia. Nyt hiukan alle vuosi tästä luku on noussut peräti 1,2 miljardiin Messengerin käyttäjään, vaikka jossain vaiheessa nousikin kohu siitä, että Messenger-sovellus täytyi ladata joka tapauksessa erikseen, vaikka laitteelta löytyikin jo Facebook-sovellus. Facebook aloitti Messengerinsä kehittämisen toden teolla muutama vuosi sitten kun sen ilmoitettiin muuttuvan alustaksi sen sijaan, että se olisi vain yksi monista sovelluksista. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että Messengerille oli mahdollista rakentaa omia botteja kuten vaikkapa uutisbotteja, joiden kautta julkaistaan päivittäin uutisia tekoälyä hyödyntämällä.

 

mesenappi

Mikä sitten piilee tämän kasvun takana? Facebook pitää palvelunsa jatkuvasti ajan tasalla ja se onkin viime aikoina julkaissut monenlaisia uusia ominaisuuksia kuten Messenger Dayn sekä ryhmämaksut. Lisäksi ryhmäkeskusteluista on pyritty tekemään vähemmän kaoottisia siten, että käyttäjät voivat nyt @-merkin avulla osoittaa viestinsä jollekin tietylle henkilölle ryhmäkeskustelussa, jolloin viesti ei vahingossa jää huomaamatta. Lisäksi Facebook tuo myös Messengeriin jo Facebookin päivityksistä tutut reaktiot, joten eri kommentteihin ja viesteihin on mahdollista vastata sydämellä, hymyllä, hämmästyksellä, surullisella naamalla, vihaisella ilmeellä tai ylöspäin tai alaspäin osoittavalla peukalolla. Reaktion saa esille helposti painamalla pohjaan viestikuplaa, jolloin esiin tulee reaktiolista, josta voi valita mieleisensä reaktion. Nämä reaktiot ovat toki saatavilla Messengerissä myös kahden ihmisen kesken käytävissä keskusteluissa.

Yksi todella suureen suosioon lyhyessä ajassa noussut lisätoiminto Messengerissä on hiljattain julkaistu tehostetoiminto, jossa Messengerin video-ominaisuutta käyttäessä voi yllättää keskustelukumppaninsa hauskalla kasvojen muutoksella tai esimerkiksi hulvattomalla hatulla tai tyylikkäillä laseilla, jotka ilmestyvät silmille yllättäen. Moni pitää tätä Snapchatin suorana kopioimisena, mutta toisaalta toiminnon lisäämistä monin verroin suosituimman Messengerin lisäominaisuuksien joukkoon on kuitenkin myös kiitelty vuolaasti. On varsin todennäköistä, että tätä erilaisten suodattimien ja erikoistehosteiden tarjontaa kehitetään entisestään, joten jo tämän vuoden puolella tarjolla voi olla monenlaista uutta hauskaa kokeiltavaa.

Vaikka ihmiset ajautuvatkin Messengeriin juurikin chattailun vuoksi, ei näistä lisäominaisuuksista kuitenkaan ole mitään haittaakaan. Jotkut arvostelijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että Messengeristä on tullut jo hiukan liiankin täyteen pakattu, mutta tämä tuskin estää tai hidastaa Facebookia lisäämästä siihen yhä enemmän tarpeelliseksi katsomiaan ominaisuuksia. Uusien lisätoimintojen lisäksi yksi Messengerin suosion kasvua selittävä tekijä on tietenkin myös se, että se on ladattavissa yhä useammassa maassa.

Huhtikuussa 2017 Facebook Messengerin johtajana toimiva David Marcus julisti Messengerin kevyemmän version eli Messenger Liten olevan nyt käytössä yli 130 eri maassa. Samassa yhteydessä hän korosti sitä, kuinka Messengerin tavoitteena on tarjota sovelluksen kautta loistavia elämyksiä riippumatta siitä, minkälainen älypuhelin ihmisellä on käytössä. On kuitenkin yhä monia sellaisia maita, joissa Messengerin kevytversio ei vieläkään ole saatavilla syystä tai toisesta. Näitä ovat esimerkiksi yllättäen Yhdysvallat ja Iso-Britannia, Kanada, Kiina, Intia, Indonesia, Meksiko, Uusi-Seelanti, Pohjois-Korea, Bangladesh, Brasilia, Iran, Irlanti, Sudan ja Filippiinit.

On luultavasti vain ajan kysymys, milloin uusiin maihin laajenemisen, Messenger Lite -version ja uusien lisätoimintojen mukaan tuomisen myötä Messenger saavuttaa kahden miljardin käyttäjän rajapyykin. Se ei välttämättä tapahdu vielä tänä tai ensi vuonna, mutta suosion kasvu pysynee vähintään yhtä kiivaana vielä tulevinakin vuosina.

 

chattailu

 

Kommentoi

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje