Mihin suuntaan sosiaalinen media on matkalla: Vuoden 2017 kuumimmat trendit

Miltä tulevaisuus oikein näyttää sosiaalisen median kannalta?

Se onkin kysymys, johon vastausta puidaan alituiseen, eikä kellään ole yhtä konkreettista vastausta asiaan. On kuitenkin olemassa tiettyjä viitteitä sille, miltä loppuvuosi näyttää ja mihin suuntaan mahdollisesti ollaan sosiaalisessa mediassa menossa. Tarkastellaanpa seuraavaksi muutamaa tämän hetken suurimmista sosiaalisen median alustoista eli Facebookia, Snapchatia ja Instagramia ja selvitetään, mihin suuntaan ne ovat matkalla ja millaisia trendejä on syytä odottaa näkevänsä vuonna 2017.

Oletko valmis?

facebookin etusivu

Facebook

  • Videotoimintojen kehittäminen

Facebook panosti hurjasti viime vuonna videotoimintoihin, ja tämän trendin uskotaan jatkuvan vielä koko vuoden 2017 ajan. Videoiden tarjoamista mahdollisuuksista ovat kiinnostuneita myös monet markkinointiasiantuntijat ja moni yritys ilmoittaakin Facebookin videopalvelun käyttöönoton olevan tällä hetkellä ykköstavoite seuraavan vuoden sisällä. Reilusti yli kaksi kolmasosaa haastatelluista markkinointivastaavista ilmoitti myös haluavansa luoda enemmän videosisältöä, mikäli aika tai resurssit eivät olisi esteenä.

  • Lisätty todellisuus, linssit ja suodattimet

Viime vuonna Pokemon Gon ja MSQR:n tyyppiset sovellukset nostivat lisätyn todellisuuden kaikkien tietoisuuteen ja tänä vuonna tulemme todennäköisesti näkemään Facebookin kehittävän tiiviiseen tahtiin omia lisätyn todellisuuden palveluitaan ja nousevan yhdeksi merkittävimmistä tekijöistä. Lisätty todellisuus, erilaiset huikeat linssit ja hauskat suodattimet tulevat monipuolistamaan yhä enemmän esimerkiksi videochat-toimintoa.

  • Hakutoiminnon suosion kasvaminen

Facebook on julkistanut saavansa jopa kaksi miljardia hakukäskyä päivässä, joka on puoli miljardia enemmän kuin viime vuonna. Vaikka Google onkin yhä suvereeni johtaja hakujen suhteen, näyttää Facebook olevan vahvassa nousussa tällä hetkellä. Facebook tuskin jättää tätä tilaisuutta käyttämättä, kun sillä on mahdollisuus napata sellaisia mainostuloja, jotka ovat perinteisesti menneet Googlelle.

instagram-sovellus

Instagram

  • Live-videot

Peräti 500 miljoonan kuukausittaisen Instagram-käyttäjien iloksi myös Instagram on hyppäämässä mukaan live-videoita tarjoavien tahojen kelkkaan ja testaa kyseistä ominaisuutta parhaillaan, vaikka vielä virallista julkaisupäivää ei ole ilmoitettu. Odotettavissa on, että ominaisuus tulee nousemaan todella suosituksi, sillä Instagram pyrkii profiloituman täydellisenä alustana maailmassa tapahtuvien kauniiden ja ihmeellisten asioiden julkaisemiselle ja jakamiselle tuttujen ja tuntemattomien kanssa. Jo nyt Instagramissa julkaistaan esimerkiksi herkemmin kuvia kuin Facebookissa, joten sama lienee asian laita myös live-videoiden kohdalla.

livevideo

  • Työkalu liiketoiminnalle

Instagram kohdistaa yhä enenevässä määrin katseensa myös yrityksiin ja muuten liiketoimintaa harjoittaviin tahoihin. Viime vuonna Instagram teki yhteistyötä satojen yritysten kanssa selvittääkseen, mitä yritykset odottavat ja toivovat Instagramin käytöltä. Keskeisimpiä seikkoja olivat joukosta erottuminen, uusien ideoiden saaminen sekä uusien asiakkaiden löytäminen. Näiden pohjalta Instagram julkaisi vuonna 2016 Business Toolsin, jonka avulla mukaan tuotiin yritysprofiilit, analysointityökalu sekä mahdollisuus luoda mainoksia suoraan appin kautta. Vuonna 2017 Business Toolsin suosion odotetaan nousevan kohisten kun yhä useampi yritys havaitsee sen tarjoamat hyödyt.

 

twitter

Twitter

Vuonna 2016 Twitter teki täyskäännöksen ja siirtyi tavallisesta sosiaalisen verkostoinnin palvelusta uutispalveluun. Tämä käänne on toistaiseksi osoittautunut kannattavaksi, mutta muutoksia tehdään jatkuvasti.

  • Nousussa olevia videoita ja lähetyksiä

Twitter tahtoo profiloitua alustana, joka on kaikkien tapahtumien kokoontumispaikka, josta kaikki puhuvat ympäri maailmaa. Periscopen myötä saatammekin nähdä Twitterin keskittyvän yhä enemmän suosiossa nouseviin videoihin sekä live-streamattaviin videoihin, ja tiiviimpään yhteistyöhön eri urheiluorganisaatioiden kanssa tehtäviin lähetyksiin. Liiketoiminnan kannalta eri tuotemerkit ja markkinointikampanjat voivat hyötyä tästä suuresti ja saada näkyvyyttä Twitterin kautta suoritettavista tapahtumien lähetyksistä.

  • Enemmän huomiota asiakaspalvelun laatuun

Twitter pyrkii keskittymään tiiviisti asiakaspalvelun parantamiseen sekä yrityksille että heidän asiakkailleen tarjoamalla erilaisia ominaisuuksia, jotka tekevät Twitterin hyödyntämisestä sujuvampaa. Huipputason asiakaspalvelun tarjoaminen Twitterin kautta on muodostumassa monille yrityksille houkuttelevaksi mahdollisuudeksi, jonka vuoksi Twitter tulee satsaamaan yhä enemmän juuri yrityskäyttäjille tarjottaviin työkaluihin.

 

 

Kommentoi

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje