Sosiaalinen media suomalaisten keskuudessa

Suomalaiset ovat yksi teknologiaan tottuneimmista kansoista, joille tietokoneet ja älypuhelimet ovat olleet arkipäivää jo vuosikausia. Suomalaisista noin 93% käyttää nettiä ja heistä 16-54-vuotiaiden osuus on noin 90 prosentin luokkaa. 74% raportoi käyttävänsä nettiä useita kertoja päivässä. Kaikista suomalaista 58% tunnustautuu myös sosiaalisen median käyttäjiksi ja heistä 16-34-vuotiaiden osuus on yli 80 prosenttia. Somen käyttäminen kännykällä on varsin luontevaa, sillä lähes kaikki sosiaalista mediaa käyttävät kertovat ainakin toisinaan käyttävänsä sosiaalisen median sovelluksia tai sivustoja myös mobiililaitteelta käsin.

Entäpä sitten tarkempi katsaus suomalaisten käyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa?

iphonella

Mitkä sivustot ja sovellukset ovat Suomessa suosion kärjessä?

YouTube

Suomalaisten suosituin sosiaalisen median palvelu on YouTube, jonka käyttäjäkuntaan kuuluu noin 85% suomalaisista. Suurin osa suomalaisista käy YouTubessa aktiivisesti, mutta toimii siellä varsin passiivisesti, ja vain harva julkaisee sen kautta omia videoitaan. Nuortenkin videoiden julkaiseminen YouTubessa on vähäistä, sillä alle joka kymmenennen nuoren arvioidaan julkaisevan YouTubessa omia videoitaan. Tästä huolimatta YouTube on säilyttänyt suosionsa suomalaisten keskuudessa. Suomalaisista suosituimpia tubettajia ovat muun muassa DudesonsVLOG, SAARA, Beyond the press, mmiisas, eeddspeaks ja Herbailua.

 

Facebook

Suomessa Facebookia käyttää peräti kaksi ja puoli miljoonaa henkilöä, joka edustaa yli kolmasosaa väestöstämme. Päivittäin Facebookia kertoo käyttävänsä noin kaksi miljoonaa henkilöä. Enimmäkseen mobiililaitteella Facebookia käyttää noin puolitoista miljoonaa henkeä. Naisten osuus Facebookin käyttäjistä on hiukan miehiä suurempi, sillä naisista 52% on rekisteröinyt itselleen Facebook-tilin kun taas miesten osuus on 48% luokkaa. Suomalaisten kohdalla pätee sama trendi kuin maailmallakin: vanhemmat ikäryhmät ovat vasta nyt löytämässä Facebookin riemun, kun taas yhä useampi nuori on jo siirtynyt muiden sovellusten pariin, eikä monikaan alle 18-vuotias nuori enää vaivaudu avaamaan itselleen Facebook-tiliä. Sen sijaan yli 65-vuotiaita Facebookiin liittyneitä on kertynyt jo 200 000 henkilöä ja esimerkiksi alle vuodessa seniorien joukkoryntäys Facebookin pariin on noussut 15%.

livekuvaa

Erilaiset pikaviestipalvelut

Kolmanneksi suosituin sosiaalisen median muoto suomalaisten keskuudessa ovat erilaiset pikaviestintään tarkoitetut palvelut kuten vaikkapa WhatsApp, Snapchat sekä Facebook Messenger. Reippaasti yli puolet suomalaisista käyttää WhatsAppia viestittelyyn, mutta monelta löytyy myös Facebook Messenger. Kumpikaan näistä ei osoita vielä minkäänlaisia suosion laskun merkkejä missään ikäryhmässä, vaikka rinnalle onkin noussut muutamia varteenotettavia uusia pikaviestipalveluita. Myös Snapchat on merkittävä pelaaja markkinoilla, sillä sen on ladannut älylaitteelleen noin 300 000 suomalaista.

Twitter

Suomalaisia Twitterin käyttäjiä on muutaman sadantuhannen käyttäjän verran, joista aktiivisesti twiittaa noin 50 000 suomalaista. Luku on ollut laskussa, mutta toisaalta koska korvaavia palveluita ei ole olemassa, on se silti pysynyt tasaisesti suosittuna. Suosituimpia suomalaisten pitämiä Twitter-tilejä ovat muun muassa @TuomasEnbuske, @JaajoLinnonmaa, @hirviniemi, @Sarasvuojari, @Haavisto, @PaavoArhinmaki, @hjallisharkimo,@titmeister ja @TeemuSel8nne.

mies

Sosiaalinen media & pelaaminen entistä tiiviimmin yhdessä

Sosiaalisessa mediassa ja pelaamisessa pyritään kehittelemään monenmoisia yhteistyökuvioita. Suomalaiset ovat ahkeria pelaamaan sosiaalisessa mediassa kuten Facebookissa tarjolla olevia pelejä. Lisäksi yllättävän moni julkaisee tai ainakin seuraa erilaisia pelivideoita YouTuben välityksellä sekä Twitchin kautta muiden pelaamia pelejä reaaliajassa. Pokemon Go oli viime kesänä todella suuri hitti myös suomalaisten keskuudessa, ja kysyntä erilaisten sosiaalista mediaa ja pelaamista yhdistelevien sovellusten perään on todella suurta.

Live-videoiden aikakausi

Tällä hetkellä kuumin trendi erityisesti nuorison keskuudessa ovat erilaiset live-videolähetykset, joiden ylestymisestä voidaan osittain kiittää Periscopea, joka saavutti suosionsa huipun vuoden 2015 paikkeilla. Esimerkiksi Facebookiin lisätyn live-video-ominaisuuden myötä moni suomalainen on alkanut lähettämään live-kuvaa omasta elämästään. Facebookissa on mahdollista saavuttaa huomattavasti suurempia katsojamääriä ja reagointilukuja kuin Periscopessa, mutta moni käyttää Facebook Live -ominaisuutta esimerkiksi Facebook-ryhmän sisäiseen live-streamaukseen. Tyypillisiä ovat esimerkiksi erilaiset meikkitutoriaalit ja muut videot, joissa videossa esiintyvä henkilö suorittaa arkipäivän askareitaan muiden katsellessa ja kommentoidessa.

Kommentoi

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje