Suurimmat tienaajat suomessa

Kuka olisi koskaan arvannut, että sosiaaliseen mediaan postaaminen voisi olla äärimmäisen tuottoisa uravalinta?
Nykynuoriso viettää suuren osan ajataan netissä ja mobiililaitteilla ja tulee sen myötä maksaneeksi maailman suurimmille julkkiksille siitä, että he postaavat jotain omalle tililleen. Näiden julkkisten ei välttämättä edes tarvitse olla julkisuuden henkilöitä perinteisessä mielessä kuten esimerkiksi elokuvatähtiä, TV-tähtiä tai malleja. Riittää myös, että näillä ihmisillä on tilillään riittävän suuri määrä seuraajia, että heitä voidaan pitää digitaalisen median vaikuttajina. Usein erilaiset yritykset solmivat mielellään tällaisten vaikuttajien kanssa sponsoridiilejä ja muita yhteistyösopimuksia, joiden kautta voidaan epäsuorasti markkinoida omia tuotteita tai palveluita suurelle ihmisjoukolle. Summat, joita sosiaalisen median vaikuttajat tästä tienaavat, ovat päätähuimaavia, mutta tästä huolimatta yritykset näkevät diilissä mahdollisuuden, jota ei voi sivuuttaa.
Menestyksekkäät Instagram-vaikuttajat ovat kovan luokan tienaajia. Esimerkiksi SongOfStyle-tilillään postaileva Aimee Song on onnistunut vuosien saatossa keräämään yli 3,2 miljoonaa seuraajaa, ja hän veloittaa peräti 50 000 dollaria yhteistyöstä tuotemerkkien kanssa. Suosio on niin hurjaa, että usein Aimeen tilillä mainostetut tuotteet myydään loppuun muutamassa tunnissa. Arviolta onkin laskettu, että yli 100 000 seuraajan tileillä sponsoroitu postaus on arvoltaan 700-900 dollarin luokkaa, yli 500 000 seuraajan tileillä 2000-3000 dollarin luokkaa ja yli miljoonan seuraajan tileillä jopa 50 000 luokkaa, aivan kuten Aimeen tapauksessa. Muita huikean suosittuja Instagram-käyttäjiä ja -vaikuttajia ovat Fun For Louis (1,3 miljoonaa seuraajaa), Luanna90 (2 miljoonaa seuraajaa), Sincerely Jules (3,5 miljoonaa seuraajaa) sekä hiukan alle miljoonaan seuraajaan jäävät Wendy’s Lookbook ja Gal Meets Glam.

Kun puolestaan tutkaillaan muiden kuin puhtaasti sosiaalisen median kautta esille nousseita vaikuttajia, on listalla ykkösenä laulajana kunnostautunut Selena Gomez (Instagram-tili: selenagomez), joka on onnistunut pitämään uskollisen seuraajakuntansa mukana tilillään vuodesta toiseen. Instagramissa Selenalla on huikeat 117 miljoonaa seuraajaa, jotka pääsevät lähes päivittäin katsomaan Selenan ja hänen uuden mielitiettynsä eli The Weekndinä tunnetun Abel Tesfayen uusinta selfietä tai sitä kuinka hän nautiskelee pizzasta heti esiintymisen jälkeen takalavalla. Selenan päivitykset avaavat hiukan faneille myös naisen henkilökohtaista elämää, joka on monen mielestä todella mielenkiintoista seurattavaa.

Toinen laulajatar, joka on kunnostautunut Instagramin saralla, on Taylor Swift. Vaikka hän on tänä vuonna ollut huomattavasti vähemmän aktiivisempi päivitystensä suhteen, löytyy laulajattaren tililtä vielä yli 100 miljoonaa seuraajaa, jotka odottavat innolla naisen uusimman albumin ilmestymistä.
Yksi loistoesimerkki sosiaalisen median hyödyntämisestä brändin luomisessa on myös kaikkien tuntema Kardashianin klaani, joka on rakentanut ympärilleen todella vahvan brändin. Kuuluisuutensa ansiosta Kardashianit pystyvät kevyesti veloittamaan jokaisesta tekemästään julkaisusta jopa satojen tuhansien eurojen suuruisia summia. Kardashianin perheellä on apunaan Michael Heller -niminen mies, joka valitsee Kardashianeille sopivia ja kannattavimpia diilejä. Kim, Kourtney ja Khloé ovat kuitenkin valikoivia sen suhteen, mitä tuotteita he tileillään mainostavat, joten aivan mikä tahansa tuotemerkki ei esille pääse korkeillakaan tarjouksilla.
filminauha
Siskoksista Kimillä on suurin seuraajakunta Instagramissa, sillä seuraajia löytyy hukan alle 100 miljoonaa. Kimin julkaistessa postauksessaan jotain sellaista, joka mainostaa samalla myös jonkin yrityksen tuotetta, nettoaa hän siitä parhaimmillaan peräti puolen miljoonan dollarin tulot. Kim mainostaa usein tiettyjen vaatemerkkien luomuksia sekä esimerkiksi Lux Jet -lentoyhtiön koneita, joita hän käyttää myös omilla matkoillaan. Kimin siskoilla Kourtneyllä ja Khloélla on hiukan pienempi seuraajakunta, mutta hekin pääsevät varsin mukaville tienesteille, sillä sosiaalisen median kautta eri yhteistyösopimukset tuovat kummallekin parinsadan tuhannen euron tienestit.

Kommentoi

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje