Uusi sivusto tai yritys? Valjasta sosiaalinen media käyttöösi!

Start up -yrityksenä tai pienenä firmana ei nykyään voi enää olla huomioimatta sosiaalisen median merkitystä viestinnässä, mainonnassa ja jopa rekrytoinnissa tai ylimääräisenä tulonlähteenä. Asiaan hiukan perehtymättömämmälle sosiaalisen median verkostojen ja sovellusten viidakko saattaa kuitenkin tuntua todella sekavalta ja vaikeasti haltuun otettavalta. Jokaisella sosiaalisen median alustalla on oma käyttäjäkuntansa ja omat sääntönsä ja tapansa toimia. Yksi tärkeimmistä asioista sosiaaliseen mediaan sukellettaessa on se, että yritys pysyttäytyy jossain tietyssä nimessä kaikilla eri kanavilla, sillä yhdenmukaisuudesta on pelkkää hyötyä ja se kasvattaa tunnistettavuutta ja tunnettuvuutta. Kun kaikille keskeisimmille sosiaalisen verkostoinnin kanaville on onnistuneesti luonut käyttäjätilin, kannattaa valita ainakin aluksi vain pari tai kolme näistä ja keskittyä niiden kautta luotavaan laadukkaaseen sisällöntuottamiseen. Aivan erityisen paljon tähän kannattaa keskittyä ensimmäisen vuoden aikana, jotta näkyvyyttä tulisi samantien.

Seuraavaksi esitellään lyhykäisesti muutama näistä sosiaalisen median mahdollisuuksista, joihin kuka tahansa voi tarttua, vaikkei mikään sosiaalisen median guru olisikaan!

nappaimisto

Twitter

Milloin käyttöön: Kun yritys aikoo laittaa päivityksiä tiheään tahtiin tai kun oikealla ajoituksella on suuri rooli yrityksen toiminnassa.

  • Luo oma Twitter-tili. Twitterissä ei ole mahdollista eritellä, onko kyseessä yksityishenkilön vai yrityksen sivu.
  • Valitse käyttäjänimi, joka tulee olemaan myös osa Twitter-linkkiä (twitter.com/yritys).
  • Lataa sopiva profiilikuva, taustakuva sekä kansikuva siten, että ne ovat sopusoinnussa keskenään. Erityisesti profiilikuvan on syytä olla selkeä ja tyylikäs, sillä se näkyy pienenä kuvakkeena esimerkiksi yrityksen jakaessa toisten tahojen twiittejä.
  • On hyvä liittää myös yrityksen oman kotisivun osoite Twitter-profiilin yhteyteen.
  • Perehdy siihen, kuinka yritykset voivat parhaiten hyödyntää hashtageja, @-vastauksia ja muita Twitterin toimintoja.

Facebook

Milloin käyttöön: Kun päämääränä on tavoittaa suuria ihmismääriä ja tarjolla on monenlaista sisältöä

  • Luo yrityksellesi oma Facebook-sivu.
  • Laadi helposti löydettävä käyttäjänimi, jota voi käyttää Facebook-sivun url-osoitteessa.
  • Lataa laadukas profiilikuva sekä visuaalisesti näyttävä ja yritystä edustava kansikuva. Nämä ovat todella tärkeitä ja luovat nopeasti mahdollisille asiakkaille ensivaikutelman siitä, millainen yritys on kyseessä.
  • Täytä sivustolle riittävästi tietoa yrityksestä ja hyödynnä myös sivulta löytyvä ”Lyhyt Kuvaus” -kenttä, johon voi kirjoittaa esimerkiksi yrityksen sloganin tai tiivistelmän siitä, mikä yrityksestä tekee niin mahtavan. Tämä kuvaus näkyy aina kun joku jakaa linkin yrityksen sivulle, joten sen laatimiseen on syytä kiinnittää huomiota.
  • Salli oikeille ihmisille pääsy sivuston päivitystyökaluihin, jotta sivustolle saadaan aktiivisesti päivittyvää sisältöä.’

 

eri-kanavia

Pinterest

Milloin käyttöön: Kun haluaa aivan erityisesti tavoittaa naispuolisen asiakaskunnan ja tarjottavana on upeaa visuaalista sisältöä.

  • Mene suoraan osoitteeseen http://business.pinterest.com laatiaksesi yritysprofiilin.
  • Syötä yhteystiedot ja luo profiilille sopiva käyttäjänimi.
  • Lataa kuvaksi yrityksen logo tai tuotemerkkiin viittaava kuva.
  • Yhdistä sivu jo olemassa oleviin sosiaalisen median sivustoihin, jos tarkoituksena on julkaista sisältöä myös muilla alustoilla.
  • Julkaise aktiivisesti uutta sisältöä ja kiinnitä erityisesti huomiota kuvien korkeaan laatuun ja siihen, että ne kuvastavat yritystä parhaimmalla mahdollisella tavalla.

 

mies-sosiaalisessa-mediassa

YouTube

Milloin käyttöön: Kun yritys voi hyötyä erilaisista tuote-esittelyistä, arvosteluista tai kasvojen antamisesta tuotemerkille

  • Avaa YouTube.com-sivusto ja klikkaa ”Rekisteröidy” -kohtaa.
  • Kirjaudu sisään jo olemassa olevalla Google-tilillä tai luo kokonaan uusi tili ja seuraa ohjeita.
  • Sisäänkirjautuneena voit mennä omalle kanavallesi ja klikata kohtaa, jossa tarjotaan mahdollisuus yrityksen nimen syöttämiseen. Syötä siihen asianmukaiset tiedot, jotta ihmiset löytäisivät yrityksen kanavan helposti.
  • Kanavan sivulle voi syöttää lisätietoa kuten vaikkapa linkit yrityksen kotisivulle ja muille sosiaalisen median sivustoille.
  • Lataa kanavalle sisältöä, äläkä unohda olla huomioimatta videoihin lähetettyjä kommentteja!

 

 

Kommentoi

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje